Популярним різновидом кольорового прокату є алюмінієвий лист, що володіє багатьма цінними для техніки властивостями. З основних гідні першочергової згадки такі:
- мала вага, яка обумовлена невеликою щільністю вихідної сировини;
- абсолютна відсутність корозії за умов відкритої атмосфери;
- висока пластичність допускає глибоке штампування та одноразове згинання під будь-якими кутами.
Має широку сферу застосування від виготовлення кухонного посуду до створення літаків та космічних ракет.
Порівняння алюмінієвого листа з аналогами
Щоб не припуститися помилки при виборі вихідного матеріалу вкрай бажано ознайомитися з основними відомостями про представлені на ринку аналоги, що конкурують між собою. Для оцінки доцільності застосування алюмінієвих листів корисно порівнювати їх з прокатом з іншої вихідної сировини за трьома найважливішими характеристиками:
- Міцності, що прямо впливає на надійність створюваних конструкцій та виробів.
- Стійкість до окислення, від якої безпосередньо залежить відповідність вимогам нормативних документів і тривалість терміну експлуатації.
- Ціна, що впливає на формування стартового бюджету.
Ретельний облік одержуваних вигод та недоліків у кожному з випадків дозволить вибрати з них оптимальний варіант під кожне завдання.
Лист з конструкційної сталі
Звичайний сталевий лист набагато міцніший і дешевший, проте схильний до корозії. На фарбування поверхні для захисту від цього недоліку доводиться витрачати багато зусиль і грошей, проте, завдяки невисокій вартості та надійності щодо механічних навантажень, він у багато разів перевершує алюміній по споживанню при складанні резервуарів, обшивці залізничних вагонів та виробництві штампованих елементів для кузовів автомобільного транспорту та сількогосподаської техніки.
Оцинкований лист
За аналогією з оксидом алюмінію тонкий шар цинку ефективно оберігає оцинкований лист від корозії, хоча механізм захисту в цьому випадку заснований не на створенні інертної оболонки, що заважає хімічній взаємодії, а в перенесенні руйнівного впливу із заліза на більш активний метал за принципом дії гальванічних елементів. Окиси цинку, що виділяються при цьому, не дозволяють застосовувати цей матеріал у харчовій промисловості, але для обшивки ангарів, складів, складання покрівлі, вентиляційних і водостічних систем, що постійно контактують з вологим атмосферним повітрям, він повністю задовільняє вимогам безпеки й, внаслідок нижчої вартості, набагато частіше використовується при створенні металоконструкцій.
Нержавіючий лист
Зроблений зі спеціальних сортів сталі нержавіючий лист успішно конкурує з харчовим алюмінієм під час розробки обладнання виробництва харчових продуктів. Його вартість трохи менша, велика міцність дозволяє працювати під високим тиском і в переважній більшості випадків перевага надається саме йому. Єдиним недоліком, що перешкоджає його застосуванню як конструкційного матеріалу для складання кузовів полегшених транспортних засобів, швидкохідних човнів, фюзеляжів і крил літальних апаратів є принципово непереборна висока питома щільність, тому в перерахованих областях легкий алюмінієвий сплав витісняє нержавіючі сталі.
Мідні, латунні, титанові листи
Листові матеріали з міді, латуні, титану та багатьох інших кольорових металів та сплавів дорожчі, проте для вирішення багатьох специфічних завдань перевага надається саме їм. Для розуміння причин досить докладно розібрати кілька характерних прикладів:
- Мідь займає в електрохімічному ряду напруг місце правіше водню, тому при звичайних умовах не реагує навіть з сильними неорганічними кислотами, виключаючи концентровану азотну.
- Полірований латунний лист здалеку дуже схожий на золото, через що охоче купується багатими людьми та релігійними організаціями для покриття куполів церковних храмів, веж та дахів приватних будинків та заміських вілл з метою отримання престижного зовнішнього вигляду без витрат на придбання дорогоцінних металів.
- Чистий титан і його сплави відрізняється легкістю, механічною міцністю й опірністю температурним перепадам від суворих морозів до інтенсивного розігріву поверхні повітрям. Замінити їх у літакобудуванні та ракетно-космічній галузі жодним із нині відомих матеріалів просто неможливо.
Підсумувавши вищеперераховані відомості стане простіше зробити правильний вибір.